închide
Numele Dumneavoastră
Adresa de email a destinatarului
Mesajul ataşat
 
Vizitatori de la lansare: 16777215 Română | English

Letís Do It, Romania!

  • Printează această pagină
  • Măreste dimensiunea textului
  • Micşorează dimensiunea textului
Arhiva integrare europeana » Articole » Politica de comunicare a UE

POLITICA DE COMUNICARE A UNIUNII EUROPENE


Comunicarea cu cetatenii Uniunii si re-câstigarea sprijinului si a increderii acestora reprezinta o prioritate strategica pentru Comisia Barroso. Cu toate acestea, acesta este un obiectiv care depaseste mandatul Comisiei – comunicarea despre UE este o raspundere colectiva a tuturor institutiilor europene si a altor parteneri co-interesati.
 
In cadrul Colegiului de comisari exista, incepând cu Comisia Barroso, un portofoliu intitulat “Strategii de comunicare si relatii institutionale” detinut de suedeza Margot WALLSTRÖM, care este in acelasi timp si primul vice-presedinte al Comisiei (pentru a impune rolul comunicarii in noua Comisie).
 
De asemenea, la nivelul Parlamentului European, unul dintre cei 14 vice-presedinti – Alejo VIDAL-QUADRAS - detine raspunderea pentru activitatea de comunicare.
 
La nivelul Consiliului functioneaza Grupul de Lucru pe Probleme de Informare care se reuneste periodic (la doua saptamâni) pentru a analiza principalele directii ale politicii de informare propuse de Comisie. De asemenea, la initiativa presedintiei irlandeze a Consiliului Uniunii Europene (prima parte a anului 2004) au fost lansate reuniunile informale ale ministrilor afacerilor europene pe tema comunicarii in UE (Communicating Europe)
 
Strategia de comunicare a Comisiei Europene – viziune  de ansamblu
In prezent, Comisia Europeana traverseaza o etapa de re-definire a culturii comunicarii, atât ca urmare a dezinteresului general al opiniei publice fata de problematica europeana, reflectat constant de cercetarile sociologice comandate de CE, cât si datorita rezultatelor recente in referendum-urile pentru ratificarea Tratatului Constitutional – in special ne-ratificarea Tratatului constitutional in 2 dintre statele fondatoare ale Uniunii: Franta si Olanda.
 
Comisia Europeana a ales o abordare in doua etape:
1.La 20 iulie a fost lansat un Plan de actiune pentru profesionalizarea activitatii de comunicare in interiorul Comisiei. Planul propune o abordare descentralizata a activitatii de comunicare, concretizata prin intarirea capacitatii Reprezentantelor Comisiei in Statele Membre (birouri ale Comisiei Europene in statele membre cu rol strict de informare, subordonate Directoratului General Comunicare).
Textul integral:
http://europa.eu.int/comm/dgs/communication/pdf/communication_com_en.pdf
 
2.La 1 februarie 2006, Comisia Europeana a lansat Cartea alba a politicii europene de comunicare care a deschis calea unui larg proces de consultare a tuturor grupurilor de interes implicate in activitatea de comunicare despre UE (celelalte institutii europene, organele consultative – Comitetul Regiunilor si Comitetul Economic si Social - , statele membre, societatea civila, mass media) cu privire la cele mai bune modalitati de a recâstiga increderea europenilor.
Textul integral al documentului:
http://www.europa.eu.int/comm/communication_white_paper/doc/white_paper_en.pdf


Puteti sa va aduceti contributia la aceasta dezbatere completând formularul de pe site-ul dedicat acestei consultari, „Have your say” 

 

Planul de actiune propune 3 principii fundamentale care vor sta la baza activitatii de comunicare a Comisiei:

1. ASCULTA
– care sunt preocuparile si nevoile cetatenilor in termeni de comunicare pentru a incuraja participarea democratica a acestora la luarea de deciziilor la nivelul Uniunii; dezvoltarea unei functii de cercetare-analiza a rapoartelor Eurobarometru si a altor cercetari comandate de CE, a monitorizarilor mass media (in special audiovizuala), centralizarea si sistematizarea feed-back-ului cetatenilor inregistrat prin intermediul centrelor de informare si al consultarilor;

2. COMUNICA
– politicile si activitatile Uniunii Europene, precum si impactul lor asupra vietii de zi cu zi a cetatenilor, intr-un limbaj accesibil;

3. ACTIONEAZA la nivel LOCAL
– intelegerea audientelor locale, luarea in considerare a preocuparilor si nevoilor locale, transmiterea informatiilor folosind canalele de comunicare preferate si initierea unui veritabil dialog cu cetatenii.

Instrumente de comunicare ale Comisiei Europene:

Cercetare

- Cercetarea opiniei publice – sondajele Eurobarometru, organizate de doua ori pe an, evidentiaza evolutiile opiniei publice in statele membre si candidate cu privire la tematica de actualitate din Uniune; alte cercetari mai tintite pe anumite politici pot fi derulate la comanda diverselor DG-uri;

- Monitorizarea mass media: principalele agentii de presa, cotidiane, situri Internet;

- Trends in the Member States – analiza lunara a reflectarilor in mass media si a evolutiilor opiniei publice in cele 25 de state membre.

Transmiterea mesajelor

  • Relatiile cu mass media – DG Comunicare organizeaza zilnic un briefing cu jurnalistii acreditati la Bruxelles, difuzat live pe Europe by Satellite (EbS).
    http://www.europa.eu.int/press_room/index_en.htm
  • Rapid – baza de date a comunicatelor de presa difuzate de CE este accesata zilnic de peste 30.000 de persoane, inclusiv jurnalisti ne-acreditati la Bruxelles.
    http://www.europa.eu.int/rapid/
  • Europe by Satellite – de la lansarea sa in 1995, agentia de stiri TV a Comisiei Europene pune la dispozitia statiilor TV si radio din peste 90 de tari studiourile, facilitatile de editare, bazele de date foto, audio si video in 21 de limbi. Poate fi urmarit prin satelit sau Internet.
    http://www.europa.eu.int/comm/avservices/ebs/welcome_en.cfm
  • Euronews – partial finantat de Comisia Europeana, mentinându-si independenta editoriala; are peste 8 milioane de telespectatori zilnic, mai mult decât CNN sau BBC World; transmite programele 24/24, 7/7, simultan in 7 limbi (engleza, franceza, germana, spaniola, italiana, portugheza, rusa). Este singurul canal pan-european si singurul operator TV multilingv ale carui obiective corespund cu cele ale unui serviciu public.
    http://www.euronews.net/
  • EUROPA – unul dintre cele mai mari situri multilingve din lume, oferind informatii asupra politicilor si institutiilor comunitare, acces la documente si un serviciu de stiri foarte amplu.
    http://www.europa.eu.int/
  • Reprezentante – oficii ale Comisiei Europene in cele 25 de capitale ale statelor membre si 8 oficii regionale, transmit zilnic la Bruxelles rapoarte politice, alerteaza cu privire la subiectele sensibile ce pot aparea in presa, mentin contactul cu mass media, societatea civila si autoritatile nationale.
    http://www.europa.eu.int/comm/represent_en.htm
  • Retele de informare – au ca scop cresterea gradului de constientizare a populatiei cu privire la afacerile europene si transmit feedback-ul catre institutiile europene.
    • EUROPE DIRECT – grupeaza peste 400 de organizatii locale din toate statele membre 
    • 700 de centre de documentare
    • 700 de conferentiari TEAM EUROPE
  • Centrul de Contact EUROPE DIRECT – un numar de telefon gratuit ce poate fi apelat din toate statele membre si facilitati de chat prin care cetatenii pot obtine raspunsuri la intrebari legate de Uniunea Europeana.
    http://www.europa.eu.int/europedirect/index_en.htm 

 

Alte documente relevante:

Comisia Europeana: Planul D pentru Dialog, Democratie si Dezbatere
http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/site/en/com/2005/com2005_0494en01.pdf

Euractiv.com: Working Draft of Yellow Paper on EU Communication
http://www.euractiv.com/29/images/YellowPaperFinalDraft1Feb2005_tcm29-152121.pdf

Friends of Europe: Can EU hear me?
http://www.friendsofeurope.org/pdfs/Can_EU_hear_me-FINAL-A5.pdf

Material realizat de Adriana DOBRE, consilier de integrare MIE

28-03-2006

Fişiere ataşate

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului | Str. Apolodor, nr. 17, Latura Nord, sector 5 | Tel: 037 211 14 09 | e-mail: info@mdrt.ro

Se recomanda utilizarea browser-ului Microsoft Internet Explorer 6 la o rezolutie minima de 1152x864